Transport drogowy w Niemczech w kontekście zmian gospodarczych

W 2022 r. Niemcy dokonały importu towarów na łączną kwotę ponad 743 mln euro. Największymi partnerami importowymi Niemiec są:

Chiny 169 mld euro

Holandia 100 mld euro

USA 81 mld euro

Polska 68 mld euro

Włochy 64 mld euro

Francja 62 mld euro

Czechy 51 mld EUR

Z kolei jeśli chodzi o eksport z Niemiec do innych Państw, to głównymi Partnerami tej wymiany byli:

USA 138 mld euro

Francja 102 mld euro

Holandia 96 mld euro

Chiny 95 mld euro

Polska 80 mld euro

Włochy 77 mld euro

Austria 73 mld euro

Wielka Brytania 65 mld euro

Jakie towary są eksportowane w największych ilościach?

Ze względu na wysoki poziom rozwoju branży technicznej w Niemczech, oczywiście na kluczowych pozycjach znajdują się takie produkty jak maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne oraz ich części. Następnie pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu oraz metale nieszlachetne i artykuły z nich produkowane.

Niemcy to piąta gospodarka Świata i zarazem od wielu lat największa w Europie. W określonych sektorach już od wielu lat jest wiodącym eksporterem właśnie maszyn, pojazdów, chemii i AGD.

Charakterystyczne dla gospodarki Niemiec jest to, że cechuje się wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą, która ma do dyspozycji technologię na wysokim poziomie. 

Historycznie rynek ten zwykle charakteryzował się niską inflacją i dbałością o stabilne finanse publiczne, choć kryzys związany z pandemią zmienił nieco zachowania i sytuację gospodarczą.

Wysoko rozwinięta gospodarka wymaga dobrze rozwiniętej sieci transportowej, która stanowi rdzeń i podstawę rozwoju. W Niemczech zarejestrowanych jest około 1 miliona ciężarówek

Łącznie w 2018 r. po drogach UE jeździło 6,2 mln średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, których średni wiek wynosił 13 lat.

Prawie 98% wszystkich tych ciężarówek jest napędzanych olejem napędowym. Zaledwie 2300 pojazdów – czyli 0,04% całej floty – to samochody ciężarowe o zerowej emisji.

W roku 2020 udział samochodów ciężarowych w ruchu towarowym w Niemczech osiągnął rekordowy poziom. Tak wynika z danych opublikowanych przez „Allianz pro Schiene”. 

W kolejnym roku pomimo ambitnych celów klimatycznych, Niemcom nie udało się ograniczyć ruchu ciężarówek na drogach. Udziału samochodów ciężarowych w ruchu towarowym wciąż rośnie.

Udział samochodów ciężarowych w ruchu towarowym w Niemczech wzrósł do 72,6%. Jednocześnie zmniejszył się promowany przewóz towarów koleją. Jego udział spadł w ciągu roku z 18,6% do 18%. Dane Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu publikuje wspomniana już organizacja „Allianz pro Schiene”, która działa na rzecz promowania przenoszenia ruchu towarowego na kolej. 

Spadek udziału kolei w przewozach towarowych jest sprzeczny z ustaleniami porozumień, które zakładały jego wzrost do 25 proc. w 2030 r. 

Ma też znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi. Według danych Niemieckiej Agencji Ochrony Środowiska emisja CO2 z pociągów towarowych na tonę towaru i kilometr odpowiada za jedną siódmą emisji CO2 z samochodów ciężarowych.

Prawie 80 procent światowych produktów eksportowych jest transportowanych transportem drogowym. W Europie aż 24% całego volumenu towarowego jest obsługiwana przez polskie firmy transportowe. Ponadto od kilku lat największym rynkiem zbytu dla Polski są Niemcy. To do Niemiec właśnie najczęściej kierują się kierowcy ciężarówek z polskimi tablicami rejestracyjnymi.

Polska jest atrakcyjnym krajem dla firm zajmujących się optymalizacją procesów logistycznych, w tym platform internetowych łączących przewoźników z firmami które chcą zlecić transport. Giełdy transportowe zmieniły w sposób totalny funkcjonowanie tej branży, a firmy takie jak KleverCargo każdego dnia pośredniczą w tysiącach kontraktów zawieranych na usługi transportowe. 

Według najnowszych danych opublikowanych przez niemiecki Federalny Urząd Statystyczny ceny usług w całym 2022 roku wzrosły w Niemczech o 5,5 proc. w porównaniu do roku 2021. 

Najsilniejszy wzrost cen odnotowany został jednak w sektorze transportu i magazynowania i był to wynik o prawie dwa razy wyższy bo wyniósł 9,6 proc. W porównaniu do wzrostu stawek odnotowanego w 2021 roku w ujęciu rok do roku o 19,5 proc. był wyraźnie niższy. W tym czasie jednak za rekordowym wzrostem stanęła żegluga morska, w której ceny poszybowały w górę (o 111%) z powodu zakłóceń związanych z pandemią koronawirusa – wyjaśnia Destatis.

W ubiegłym roku spośród wszystkich rodzajów transportu największe wzrosty zanotowano w transporcie drogowym produktów – o 13,4 proc. Dla porównania w 2021 roku wzrost ten w ujęciu r/r. wyniósł 2,6 proc. 

Jednak dopiero na koniec roku 2022 w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. ceny w transporcie drogowym w Niemczech wzrosły o 15,5 proc. ustanawiając nowy rekord od 2006 roku.

Tendencja ta jest tłumaczona przez urząd wzrostem kosztów paliwa i brakiem kierowców do pracy.

Z kolei branża spedycyjna odnotowała w 2022 r. wzrost o 12,1 proc. w stosunku do roku poprzedniego, głównie za sprawą spedycji samochodowej – dodaje urząd. Należy jednak pamiętać, że w IV kwartale 2022 roku stawki zaczęły spadać nie tylko w Niemczech, ale także w innych krajach UE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 × 1 =